Saturday 8 November 2014

Nasi Ayam Madu Berempah

Share it Please
Acah-acah tajuk macam suri rumah berjaya kekeke.. Hari ni tetibe datang mood aku nak buat nasi ayam, so pepagi dah google resepi nasi ayam and ayam madu berempah.. Cari punye cari dapat la resepi yang aku tak perlu melangkah keluar dari rumah pergi kedai beli bahan.. just guna bahan yang ada kat dapur jer.. resepi ni aku tambah tolak ikut suka aku jer.. ikut material (kemain material dia -_-) yang available kat umah and ikut rasa aku jer.. Tak yah citer panjang.. Ayuhhhh!!

Bahan-bahan Nasi Ayam (2 orang makan + nasi tambah kekeke):

-2 pot beras
-Air ikut sukatan beras anda
-kiub ayam (depend ke korang nak pakai air rebusan ayam pun buleh.. aku malas rebus ayam so pakai kiub pati ayam jer)
-1 sudu butter
-2 biji bawang putih*
-1 inci halia*
- 2 batang serai (diketuk)
*ditumbuk (kalau malas hiris pun boleh yo)

Cara-cara:

1.Basuh beras dan ketepikan
2. Kiub pati ayam dihancurkan dengan air then masukkan ke dalam periuk nasi sekali dengan beras. Air sesuai dengan sukatan beras ye.. lepas tu start masak nasi..
3. Tumiskan bawang, halia dan serai sampai naik bau. Lepastu campurkan sedikit air then gaulkan then masukkan kedalam periuk nasi tadi.
4. Last sekali masukkan 1 sudu mentega dan kemudian biarkan masak macam biasa

Bahan-Bahan Ayam Madu Berempah:

-1/2 ekor ayam
-3 biji bawang putih*
-1 biji bawang kecil*
-2 inci halia*
- 2 sudu sos cili
-1 sudu madu
-1 sudu sos ABC manis
- 2 sudu cili kering yang diblend 
- 1 sudu serbuk kari ikan

Cara-cara:

1. Gaulkan semua bahan diatas sehingga sebati
2. Perapkan ikut suka nak berapa lama.. minimum 1 jam..





Selamat mencuba :))

Followers

Busuk!