Friday 12 December 2014

Budget Trip to Bandung, Indonesia

Share it Please
Sementara tunggu nak siap-siap ke Big Bad Wolf kejap nanti, aku update kejap trip aku ke Bandung, Indonesia bulan 10 hari tu.. yup bulan 10 hari tu.. diulangi, bulan 10.. hahaha.. Aku akan list outkan budget jugak untuk trip kali ni, dapat la jugak trace perbelanjaan sepanjang kat sana tapi ada jugak yang missing contohnye perbelanjaan utk makan.. so aku angarkan jer nanti yep.. Jumlah duit Malaysia aku bawak ke Bandung adalah RM700..

Bandung ni sebab aku ada conference dekat sana, tak da plan nak datang pun sebenarnya.. Aku booking flight kat Air Asia, dapat harga tiket Rm220.00 tak silap aku.. yang aku assume agak murah time ni so grab jer.. Bilik hotel macam biasa, aku akan booking kat Agoda.com. Rate bilik aku dpat Rm81.00 untuk 3 malam.. lupa nak cakap.. trip ke Bandung ni 4D3N..


Detail flight
Selasa, 28 oct 2014

Memang sengaja ambil flight pagi so that aku sempat jalan-jalan.. conference pulak 2 hari on rabu sampai khamis.. sedih..  Walaubagaimanapun, pandai-pandai la plan so that dapat pergi tempat wajib pergi kat Bandung..

Bagi aku, bagi aku la.. 4 hari is enough untuk jalan-jalan kat bandung ni, kalau stay lebih lari dari 4 hari ni, aku boleh gila -_-''.. tapi itu depends dengan orang la.. and apa tujuan korang datang sini.. biasanya orang datang sini shopping kan.. untuk aku, bila travel, shopping bukan tujuan utama.. tapi kalau nampak barang murah boleh pening jugak kejap.. pening fikir duit dalam tangan ada berapa jer -_-''

Bandar Hussein Sastranegara Bandung

Yang best datang Indonesia ni, bila landing jer, bila keluar dari perut kapal terbang tu, korang boleh rasa udara yang nyaman dan sejuk.. kat sini, even panas pun, tapi angin dia sejuk.. Since tak da plan camna nak pergi ke Guesthouse, and tak da idea pun macam mana nak pergi Guesthouse tu, kitorang ambil teksi dekat airport je dengan cost 50k.. sebelum tu, sempat beli prepaid dengan harga 60k, unlimited internet.. walaupun takda duit nak buat call out or msg, tapi aku still boleh missed call and orang yang di call tu boleh terima miss called aku tu..

Dari Airport ke Geusthouse, perjalanan ambil masa nak dekat 30 minit mungkin, biasalah traffic Indonesia agak sesak sedikit terutama diwaktu orang balik kerja.. Sampai je kat Guesthouse, nasib boleh check in sebab masih awal masa tu, dalam pukul 9 mungkin. Meh nak cerita pasal Guesthouse ni, Nama Guesthouse yang aku duduk ni Buminanienie Guesthouse.

Hall way

Dining area
Nak makan pun senang kat sini.. kalau nak breakfast, boleh order je dengan ibu ninie.. Mengenai status kehalal'an makanannya, insyaAllah halal sebab owner Guesthouse ini orang islam.. Settle check in kitorang terus letak barang and nak kuar cari makan dan start sight seeing.. lagi satu, Guesthouse ni memang dekat dengan are outlets.. 10-15 jer jalan kaki pergi.. sebelum gerak, kitorang sempat kenal dengan seorang indonesian yang kebetulan stay kat Guesthouse ni.. Mega nama diberi dn dia dari Jogjakarta..



Tu kawan baru kitorang, Mega.. such a nice person.. for first day.. kitorang jalan-jalan dengan dia.. btw.. she seems weird that we want to shopping at Pasar Baru.. errrr.. and more eager to shopping at outlets.. btw, aku bayangkan outlet dia jual barang branded2..I mean branded "BRANDED" okey.. tapi mostly biasa-biasa jer or aku yang tak tau kewujudan brand gitu?? al-maklum la kurang shopping.. Tapi memang murah la.. murah la kot..




Ni menu tempat kitorang makan.. nampak nasi goreng gila tu? gila tu maksud dia pedas tau.pastu pedas dia boleh pilih la nak pedas camna.. paling pedas, pedas pisan.. makan kat sini aku habis 36k, order air alpukat..

Settle makan, kitorang jalan menyusuri outlets sebab dah tak jauh pun dari tempat kitorang makan tu..

Penat roaming around so lepak kejap

Penat jalan-jalan kat outlet ni.. kuar masuk dari satu kedai ke satu kedai.. aku tak jumpa pun barang yang menarik untuk dibeli.. sudahnya aku beli selipar jer dengan harga 50k sebab sakit kaki pakai sandal ahaha.. dah penat jalan ke outlet dan hari pun dah petang dah.. kitorang gerak ke Pasar Baru.. nak pergi ke Pasar Baru dari outlet senang jer, tahan jer van kaler hijau nak ke PSasar Baru.. cost dia just 2.4k ke 3.0k jer.. sepanjang diarea Pasar Baru aku tak da ambil gambar pun sebab first tengah hujan kat luar, bila kat dalam lak, banyak orang sibuk jual barang kat ko suruh beli.. pastu sebab orang ramai dan risau pencopet, aku tak kuarkan phone dengan kerap.. third of course busy tengok barang dan shopping.. Serius.. kalau kaki shopping mmg perlukan cash yang banyak.. kat sini aku habis 890k beli kain pasang, telekung dan jugak baju batik untuk abah..

Rabu, 29 Oct 2014

Lepas register untuk conference, aku chow balik hotel sebab paper present esok.. jadinya planning hari ni pergi Tangkuban Perahu dan Kawah putih. Cost untuk kesini 450k dan kitorang ambik wak yang kerja kat Guesthouse tu jer.. Perjalanan agak lama dalam nak 2 jam jugak.. first ktiorang ke Tanguban Perahu.. kalau rajin g la cari sejarah Tangkuban Perahu ni.. so amusing haha.. ada sambungan lagi tau sejarah dia tu.. kekekekeke...




Gambar sekitar di Tangkuban Perahu.. Sejuk betul kat sini..ok lupa nak cerita.. entrance fee masuk adalah 75k, tapi dalam asa yang sama korang kena bayarkan jugak entrance fee untuk driver and parking kereta korang..cost 100k tak silap aku.. bayar diarong ni lagi mahal dari kita yang nak masuk ni ha..


Jalan-jalan amek gambar jer dah ambik masa 2 jam kat sini.. so time to move to next location.. at first wak macam tak nak bawak ke Kawah Putih sebab dia kata jauh.. tapi aku pujuk jugak wak suruh pergi.. wak bawak jugak sudahnya.. kat sini kitorang tak beli pun strawberry and blueberry.. wak kata kat Kawah Putih nanti banyak.. korang tak yah beli la kalau ada offer datang kat korang.. tu dah lama dah tu.. wak kata siap ada yang dah rosak..baik beli yang boleh petik sendiri..

Perjalanan ke Kawah Putih dari Tangkuban Perahu ambil masa 3 jam -_-''.. memang betul la wak tu kata jauh..wak tu kata lagi, kalau 3 jam ni dah sampai Jakarta dah.. serupa kutub utara kutub selatan dah lokasi Tangkuban Perahu dan Kawah Putih ni.. lagi satu, sila la bawak makanan spare dalam bag.. tak da berenti makan pun.. kitorang tak lunch pun.. aku just makan nasi goreng tapau dari Guesthouse jer tu pun dah abeskan sebelum sampai Tangkuban Perahu..







Memang cantik Kawah Putih ni.. mohon lah pergi kalau alang-alang dah datang kat Bandung ni.. tak rugi punya.. tapi kat sini bau sulfur kuat.. so sape yang tak tahan tu bawak la mask or penutup hidung


Upon arrival, korang kena bayar ni ha.. entrance fee jer baru 50k.. tapi travel car masuk, maksudnya car yang kita guna untuk datang sini, kena 100k.. lagi mahal dari entrance fee.. melampau tau diaorang ni.. huuu.. kat sini jer dah lari budget sebenarnya.. tak expect la mahal ni masa masuk kat Tangkuban Perahu dan Kawah Putih.. pape pun.. berbaloi jugak la.. bukan hari-hari pergi pun kan.. Masa masuk wak belanja air strawberry.. perghhhhh rasa dia... terbaikkkkkkk *thumbs up*

mengodakan?? kekeke

Balik dari Kawah Putih, sampai lah masanya pergi petik strawberry.. 1kg =50k.. murahkan?? murah okey.. kalau petik kat Cameron berapa? mahal tak silap aku.. masa kutip  strawberry ni bahagia rasa ahaha... semangat betul memetik.. Tengok gambar ni.. sebakul ni aku bayar 60k jer..


Panjang la pulak post ni aku rasa.. mcm banyak la pulak nak kena tulis haha.. dah nak abes dah.. nak abes dah.. sikit jer lagi k..

Settle petik strawberry otw balik kitorang singgah kat area Ciwidey, paan nak cari kasut.. kat sini memang banyak jual kasut.. mahal ke murah ke, pandai-pandai la korang tawar yer..

Sampai jer kat bandar bandung, kitorang terus pergi KFC.. lapar oi.. nak dekat kul 9 jugak la baru makan, makanan berat.. masa kat Ciwidey, aku sepat beli macam apam balik untuk alas perut.. nak cerita sikit, KFC kat sini pelik.. dia xda snack plate and dinner plate mcm kita.. pastu set dia mesti ada nasi putih... nasi putih ni aku tak makan pun.. makan ayam seketul jer.. seketul jer bawak balik Guesthouse.. tak lalu dah nak makan.. Settle makan, terus menapak balik ke Guesthouse..

Khamis, 30 Oct 2014


Hari presentation, nasib baik aku nye presentation pagi pukul 9.30 pagi.. settle presentation dalam kul 10 macam tu.. kitorang terus pergi Trans Bandung.. Wak amek aku kat hotel, aku siap-siap bawak baju salin untuk pergi main kat Trans Bandung.. semangatkan haha.. lain tujuan dah pergi Bandung ni ha..Trans Bandung punye entrance fee 150k.. Game kat sini boleh tahan la.. tapi tak leh la compare ngan Genting Highland or USS.. tapi semua game kitorang naik.. kecuali untuk budak-budak la.. Genting Highlan pun aku tak abes main lagi.. ada dalam 11 game jugak la kalau tak silap aku.. masa kitaorang pergi ni weekdays.. ingatkan tak ramai orang, tapi ramai gak rupanya.. ramai dengan budak-budak sekolah.. buat school trips la pulak diaorang ni..

Untuk beli makan or minuman, diaorg tak terima cash.. kita kena beli kad kat bawah ni ha.. 10k ke eh harga kad and aku top up 50k untuk beli air mineral.. balance boleh claim balik nanti bile dah keluar.. memula aku ingat dia amek balik kad tu.. tapi kita simpan.. kira kita baya 10k untuk beli kad tu.. macam membazir je kan.. ingatkan reycle..

Bawah ni lunch kami.. tiket beli ni siap dengan kupon untuk lunch.. lunch dia sedih giler.. ayam goreng seketul dengan nasi.. aku rasa diaorang memang makan macam ni la.. mak rindu masak lomak cili api, ayam sambal, ikan masin kari ayam.. uwaaaaaaaaa.. ada ke orang kata Indonesia makan best? sepanjang aku makan kat sini tak jumpa lagi yang best.. tp maybe bukan luck kitorang kot.. sbb ada orang lain ada jer jumpa tempat makan yang sedap..




lama jugak kitorang habiskan masa kat sini.. sampai maghrib jugak la.. settle sume permainan kitaorang main.. first time main dengan bersungguh-sungguh.. Balik Guesthouse jer, lepas mandi, kitorang jalan-jalan kat area outlets.. since malam terakhirkan.. gigihkan jer la berjalan.. jalan punya jalan, terjumpa souvenir.. so tapau la souvenir sikit.. nasib ada la balance duit lagi sikit..

Jumaat, 31 Oct 2014

Hari pulang.. tak sabar nak balik KL.. seyesss.. balik kitorang mintak tolong orang kat Guesthouse tu carikan teksi.. nasib ada.. 50k jugak tambang teksi dari Guesthouse ke airport..

Ok ni cerita hangin masa nak check-in kat Bandung.. kalau pakai Air Asia ni la leceh dia.. ke kat Bandung jer? sebelum ni aku check-in kat Bali ke, kat Cambodia ke ok jer.. sling bag tu pun dia kira hand luggage.. bagpack extra 1kg jer pun.. boleh buat gaduh tau dengan orang yang jaga tu.. tapi lepas tu.. sesape pun masuk siap bawak 2-3 beg dia buat tak tau je.. ko tak hangin??.. time tu la rasa macam dah xnak datang Bandung dah hahaha..tapi kalau aku nak datang sini balik pun maybe nak beli barang kawin.. kain lace memang murah.. kawin?? verangan -.-

Dah.. abes dah entry untuk Bandung ni.. cukupkan 4 hari jer kat Bandung..  macam aku kata tadi, since objective utama bukan untuk shopping, so tak da kitorang merewang pergi survey harga or move from one destination to another kan..kalau korang nak pergi shopping and dalam masa yang sama nak sight seeing jugak.. mmg tak cukup 4 hari..paling-paling shopping amek 2 hari kan.. sehari survey sehari g membeli..

ok dah.. meh aku listkan budget..

Flight = Rm220
Guesthouse = Rm82.00

28/10/2014

Prepaid = 60k
Teksi = 20k/person
Lunch = 36k
Selipar = 50k
Shopping kat Pasar Baru = 890k
Angkut ke Pasar Baru - Guesthouse =2k/person

Total = 1,058k

29/10/2014

Teksi ke Hotel = 50k (ni untuk aku jer k..)
Teksi ke Guesthouse = 50k
Tangkuban Perahu = 130k (fee + bayor van)
Kawah Putih = 100k (fee + bayor van)
Kutip Strawberry = 60k
Apam balik = 16k
KFC = 36k

Total = 442k

30/10/2014

Teksi ke Hotel = 50k
Trans Bandung = 150k
Kad + air mineral = 10k
Dinner = 36k
cardigan = 100k
Souvenir = 50k

Total = 396k

Total = 1896k = Rm531.84
Grand Total = Rm 813.84

Tapi aku musykil.. duit belanja kat bandung aku bawak Rm 700.. Rm200 lagi mana ntah hilang haha.. aku rasa kat shopping.. yup shopping.. lupe ada shopping kat Tangkuban Perahu..tapi tak da lah sampai Rm200 habis.. adalah kat mana-mana tu.. tapi part yang penting-penting tu.. cost dia aku ada senaraikan kat atas..

Ok.. dah settle dah entry Bandung.. kalau korang nak gi sini.. aku ucapkan.. selamat berjalan dan bershopping :))

Till next entry uolss.. bye bye..

Assalammualaikum...

Followers

Busuk!