Friday 27 September 2013

Open Water Course PADI Tioman, B & J Dive Centre

Share it Please



Entry ni patut update lama dulu... tapi........... kekekeke

Masih ku ingat lagi.. pada satu ketika dahulu, aku pernah buat entry nih..

Saya mahu belajar Diving
Diving Course in Tioman Island

Dan akhirnya kiniiiii..... Tadaaaaaaaaa...



Korang tak tau betapa bahagianya aku rasa bila dah lepas course ni.. bayangkan.. from non-swimmer to a diver.. cant say that i'm not proud with myself.. Sumpah seyes nak nangis masa first day buat course.. bile dikenang-kenang balik no wonder instructor aku stress.. kekekeke... mintak maaf Megan..

Macam mana nak cerita ek... first sampai dekat Air Batang Beach (ABC) memang excited sebab view kat sana memang cantik.. Bayangkan menjamu selera dengan view gini.. bunga-bunga tak hati korang?? Aku rasa spring in my heart... kemainnnnn... -_-''


Tapi hati aku yang bunga-bunga menjadi beku seperti musim sejuk ala-ala winter sonata bila start course.. sob.. sob.. sob.. masa sampai kitorang terus dibagi tengok video and quiz untuk dijawab.. memang blurr la kan.. dah dengan gigihnya menjawab quiz, kitorang ada Confine Water 1(CW).. for your info, untuk center yang aku amek kelas dia gini, ada 5 CW and 4 Open water.. Open water ni dia akan test skill kita yang kita dah belajar dalam CW kat laut.. CW ni dia ajar skills2 wajib tahu dekat dalam swimming pool then baru dia suh kita demonstrate dekat dalam laut.. Honestly, masa CW 1, dia memang ajar simple skill dulu, contoh nak set up equipment tank and BCD.. yang ni okey la.. senang jer.. pastu dia ajar macam mana nak inflate and deflate and control neutral buoyancy.. as for aku.. aku boleh follow tapi aku masih tak dapat nak grab lagi motif-motif benda alah ni semua.. tiba-tiba petang tu kena gi laut.. memang kelaut lah kitorang.. huhuhu.. dengan mask fog nyer, dengan tak tau nak equalize nyer.. memang haru biru dalam laut.. since aku lambat equalize, semalaman aku rasa sakit kat telinga T T.. memang stress instructor aku.. dia xcakap pun aku boleh nampak kat muka dia.. sebenarnya disadvantage aku, aku tak tau berenang.. dengan kawan aku yang amek sesape tu pun tak tau berenang.. so we're not comfortable in the water.. instructor aku ni lak tak pernah dapat student yang tak reti berenang..huhu.. at the end, diaorg bagi cadangan untuk kitorang belajar berenang dulu.. xlah belajar berenang pun.. just kelas untuk develop confidence in water and water treading.. Alhamdulillah after amek kelas tu everything berjalan lancar.. Thanks to abang Napie la sebab cara dia ajor memang superb.. den dah buleh buat skin dive tahu walaupun still tak leh berenang.. pasni nak snorkeling tak pakai life jacket pun dah bulehh.. nampak belagak dia canne tu? kekekeke..

Okeyh.. done with cerita aku pasal kelas diving ni.. meh nengok gambar lak.. 

Instructor aku.. Megan Humphreys
 Thanks to her now i'am a diver ;)


Tada.. my first open water :)

Gigih study untuk test :)






Banyak ikan-ikan ni dekat Jeti, tapi ikan ape aku tak tau lah pulak.. rasa nak jala jer hehehe



Done update pasal Diving course.. I'm going to have my fun dive on november in Mabul and Kapalai Island.. can't wait for that very first experience as a diver :))).. Before that, berangan nak dapatkan camera ni dulu..

SeaLife DC 1400

Okeyh.. done for now..

Assalammualaikum..

3 comments:

  1. Salam perkenalan...

    Tertarik dgn entry ini hehehe...

    saya sgt fobia dgn laut...teringin nak try dive lebih2 lagi bila dgr cerita kawan2 betapa indahnya dasar laut tu..moga satu hari nanti, terbukalah hati saya nak cuba benda baru ne..hehehe

    ReplyDelete
  2. Hye.. thanks sebab singgah :)

    Silelah buka hati awak tu.. memang seriously cantik dalam laut.. betullll... sebagai seorang yang tak tau sangat memahami la part fobia tu.. tp once kita dah boleh tackle air.. sangat-sangat seronok tau.. heeee.. nampak excited dia camne??

    ReplyDelete
  3. Tahniah dah ada lesen menyelam..cantiknya pemandangan,damai tengok suasana laut..

    ReplyDelete

Followers

Busuk!