Wednesday 17 February 2016

TUTORIAL: Cara letak CommentLuv di blog anda

Share it Please




Lagi tutorial uolss.. gigihkan.. kali ni aku belajar benda baru lagi.. how to install CommentLuv plugin in your blog.. kenapa aku gigih nak install CommentLuv ni? untuk pengetahuan korang, aku ni walaupun dah 8 tahun dah ada blog ni.. aku tak pernah berblogging bersungguh-sungguh.. ada one time tu je aku gigih tapi lepas tu.. haremmmmm.. then tetiba gigih balik bila aku dah start travel..sebabnya aku nak sharekan experience aku dengan korang semua plus aku nak jugak la mengabadikan pengalaman aku so that bila bila rindu aku boleh baca balik dan tadi.. tiba-tiba rindu nak pergi Boracay.. sobss.. macam nak pergi lagi je.. macam nak pergi lagi je.. Klik sini kalau nak baca trip aku ke boracay tu yep.. Ok dah jauh merepek.. apa yang aku nak bagitau korang sebenarnya, aku sangat lah zero dalam ilmu berblogging ni.. yang aku tau update post and share je apa yang aku nak share.. and it is what blog for right pun kan.. tapi dalam masa yang sama aku nak la jugak menjana pendapatan dari berblogging ni.. the only way yang aku tahu hanyalah dengan menginstall Nuffnang kakakaka.. but dengan istalling Nuffnang ni je pun not enough ok.. korang kena rajin naikkan traffic ke blog korang lah.. aku ada baca SEO jugak.. sumpah aku bukannya paham semua ni ahaha.. so aku decide, berblog dengan gumbira tanpa stress memikirkan macam mana nak naikkan traffic ke blog aku.. Niat aku just, provide information yang orang kat luar sana nak.. dan aku.. sangat enjoy menulis.. jangan tak tau aku pernah berniat nak jadi novelist.. kah!! thesis pun satu page seminggu pun belum tentu siap.. cita-cita kauu.. cettt!! ok dah.. panjang membebel..

Ok sebelum aku mulakan dengan tutorial, sebenarnya aku search kot-kot ada plugin kat blog yang boleh bagitau ada comment kat post kita without bukak email ke apa.. ada ke? demand ko kan.. ahaha.. al-kisahnya template aku yang baru install ni tak leh nampak comment dari luar.. kena bukak post baru leh nampak.. aku nak cek email memang tak la.. macam la ramai sangat yang komen ahaha.. dapat sorang komen satu post dah teruja okeh.. terima kasih la awok komen post kita.. ok dah meleret lagi.. nampak kan aku suka menulis.. nampak kan.. kan.. kan... 

Ok kali ni betul.. jom start..

Kepada yang tak tahu CommetLuv tu apa, aku la tu tapi sekarang aku dah tahu.. so aku nak share dengan korang.. CommentLuv ni memberi fungsi yang membolehkan korang letak backlink pada comment korang.. Dengan kaedah blogwalking and meninggalkan backlink ni, korang boleh menguatkan lagi status ranking korang di carian google.. contoh backlink yang aku maksudkan macam ni..


yang macam dalam kotak merah tu.. so, kalau ada orang berminat tengok tajuk post korang, orang tu akan click and direct ke post korang.. senangkan? mungkin ini la yang dimaksudkan boleh menaikkan status ranking korang dicarian google.. kalau salah, yang pakar mohon betulkan ye.. 

So how nak install CommentLuv ni?

1 STEP: Pergi ke website intensedebate.com

https://intensedebate.com/ - Klik sini untuk ke websitenya.. 

Tekan sign up for register yer..

2 STEP: Register with details

Masukkan the required information
3 STEP: Install IntenseDebate




Korang Klik install intensedebate tu ok.. lepas tuuuu..

4 STEP: masukkan link blog korang

5 STEP: Choose your platform

Untuk Display IntenseDebate comment on: it is recommended to select All new posts.


6 STEP: Backup template blog korang

Pergi dekat blog korang, masuk template and backup korang punya template..



7 STEP: Backup template blog 

pergi dekat file yang korang simpan template tadi, then upload..

settel upload, tekan button 'upload file and continue'

8 STEP: Copy template code yang baru

after tekan button 'upload file and continue' tu.. you will redirect to the below given screen.. just copy the template code given in the box ok..


9 STEP: Paste template code yang baru di blog template 

Pergi dekat template blog korang, then paste template code yang korang copy tadi.. then save template k..


10 STEP: Activate CommentLuv

Last step.. pergi kat website intensedebate > plugin> CommentLuv.. click activate kat CommentLuv.. dah settle.. jangan lupa save setting kat setting ye..


Macam ni la rupanya dekat post comment korang nanti..
Actuallykan.. aku tak pasti samada kat post orang lain, bila nak comment tu pasti akan ada macam ni.. maksud aku.. what if blogger lain tak install commetLuv ni? adakah korang tulis comment macam biasa? or it's only applicable for those yang install commentLuv ni jugak? Ok yang tu korang cari jawapan sendiri.. dah dapat share ngan hakak hokeyh..

till next entry uolss..

Followers

Busuk!