Saturday 13 February 2016

Bagpacking Trip to Koh Lipea, Thailand

Share it Please




Seperti yang dijanjikan.. hari ni aku nak update trip aku ke Koh Lipea or Lipea Island, yang terletak di Satun, Thailand. Trip ni aku totalkan dalam baht sebabnya currency time aku pergi ni tinggi kemain.. so price will be differ at the time korang pergi.. If currency kita dah ok masa korang pergi.. Alhamdulillah.. masa aku pergi ni, USD 1 = Rm4.30-Rm4.40.. baht masa ni rasanay 100 baht = Rm8.00 -.-..

Untuk penginapan, kitorang booking siap-siap.. Thanks Pat sebab uruskan booking hotel and boat trasfer dari Hat Yai ke Koh Lipea.

Trip: 4D3N
Zanom Sunrise Beach Resort = 1350 B/ 3 night
Van-Boat Transfer Hat Yai - Koh Lipea = 1700 B/ return
Pak Bara Pier Entrance Fee = 20B

Pakbara Pier Entrance Fee
Speed Boat.. kalau tak tau la kekekeke
Perjalanan dari Hat Yai ke Pak Bara Pier akan mengambil masa selama lebih kurang 2 jam, manakala dari Pak Bara Pier ke Koh Lipea akan mengambil masa dalam 1 jam lebih tak silap.

Nantikan masa korang dah sampai ke Koh Lipea, dia tak ada jeti sebab boat tak boleh lalu kawasan dia cetek. So dari pier yang kecik tu korang kena naik long tail boat untuk bawa korang ke darat.


Hakak tunggu bagpack hakak loading 




Sesampai je kat Lipea aku macam biasa la.. kompom excited tengok laut nang biru tu kan.. since macam dah lama gila tak jalan ke laut.. excited terlebih kikiki.. Actuallykan.. orang dok kata yang Lipea ni Maldives in Thailand.. well.. wellllllllll.... no komen kakakaka..




sebenarnya entry ni dah lama dah terperuk dalam draft sampai aku dah lupa dah nak update apa.. so aku update ringkas-ringka je apa yang aku ingat okey.. and of course, aku belanja gambar sekali.. hehehe..



Suasana bilik
Gambar kat atas tunjuk bilik yang kitorang dapat.. clean and nice.. cuma masalah dia, bila malam-malam banyak sangat nyamuk.. aku rasa memang patutlah sebab kawasan Lepea ni diaorang tak develop betul-betul lagi and sangat banyak longkang and sampah.. kebetulan masa kitorang sampai hari tu adalah musim hujan.. memang teruk la jugak keadaan.. sekarang aku tak tau la macam mana kat sana..

Sampai-sampai terus makan.. ni luar bilik.. layan kan..
lepas makan aku sempat jalan-jalan dulu menyusuri sisir pantai.. aku belanja gambar je k..

View depant resort


sepanjang persisiran Lepea




Bagi aku view kat Lepea memang cantik kalau nk comparekan dengan Phi phi island sebab Lepea memang laut dia sangat jernih.. air dia pun hijau kebiruan.. walaupun x nampak sangat dalam gambar ni.. aku pakai iphone je snap.. aku rasa kalau datang musim panas, mmg lagi naik warna air dia.. kalau korang nak pergi sini.. kena pergi around nov sampai mei kot.. air cantik and tourist memang ramai laa..

Not much activity yang kitorang buat.. malam tu pergi survey untuk snorkeling.. kalau nak diving, price around 1200-1200 bhat tak silap aku.. tapi kitorang tak amek sebab musim tengkujuh and vis tak cantik.. so kitorang decide untuk pergi snorkeling je.. ambil package island hoping 500 bhat perperson..
suasana malam di walking street

kat Lepea ni pun ada walking street.. since pergi bukan hot season, so memang tak ramai orang pun.. macam-macam ada kat sini.. korang nak cari souviner, nak makan seafood, nak massage dan segala ah.. kat sini jugak la korang nak cari package island hoping and diving.. lagi satu, kalau korang nak cari transport balik ke Malaysia kat sini pun boleh.. masa aku dulu siap-siap booking sebab takut tak ada.. tapi dont worry.. ada ok..


antara seafood yang ada
For your info 



For your info 



ok dah tak tau nk update apa sebab yang penting-penting aku dah tulis.. makan kat sini korang jangan risau sebab ada banyak kedai halal.. ada satu kedai tu memang boleh cakap melayu la.. siap loghat utara lagi.. and jangan terkejut kalau kadang-kadang korang terdengar diaorang borak dalam bahasa kita.. sebabnya Lepea ni dekat sangat dengan langkawi.. korang boleh pergi datang sini naik bot dari langkawi lagi..

belanja gambar syok sendiri.. mohon jangan muntah kekekeke

Penemuan tergempar: ikan duyung berekor kunin ahahahaha






Air terjun ni memang sejukkkk gila.. korang wajib try ok!!
Ok dah... lega akhirnya habis jugak entry ni.. total budget tak banyak around rm400 kot.. since tak banyak sangat activity yang boleh di buat kat sini.. tempat ni sesuai untuk santai je.. aku ngan bear pergi asyik kerja melepet kat bilik tido je.. dah macam pasangan honeymoon.. orang honeymoon pun berjalan sakan tahu..

till next entry...


Followers

Busuk!