Monday 25 March 2013

Bukit Jugra : Paragliding

Share it Please
2 minggu yang lepas, aku ngan dia g try paragliding kat Bukit Jugra hasil dari hasutan rancangan majalah 3 kat Tv3. Dah lama rancang cuma tunggu masa yang sesuai je. Almaklumlah aku ni perantau di Batu Pahat ni.. So kalau nak pergi, dia tu kena tunggu aku balik KL la.. dan sesungguhnya telah aku bagi amaran kalau nak pergi mohon tunggu aku!!


Sebelum pergi dia dah g survey dulu camno nak g bukit jugra ni pastu kalau nak join paragliding ni bapo nak kena bayar.. apa requirement dia.. So dipendekkan cerita sila lah bwk GPS bagi yang baru nak try tu.. kalau dari Ampang, nak dekat 2 jam jugak perjalanan dia. Dan, GPS tu limited sampai kat satu kawasan jer. Korang akan jumpa tokong cina dulu sebelum sampai ke lokasi rumah api Bukit Jugra. Untuk memastikan korang tak terlepas simpang ke rumah api bukit jugra tu, ada simpang ke kanan dan menaiki bukit.So msk simpang tu then sampai la korang kat rumah api Bukit Jugra.



Rumah api Bukit Jugra
Untuk pengetahuan korang, sesungguhnye tempat korang nak gliding ni tak ada centre pun.. Semata-mata seperti gambar diatas. Kat belakang pokok tu ada pondok mcm bus station tu untuk korang duduk. Masa aku sampai, memang tak ada orang langsung and aku tak expect keadaan dia cenggitu.. Aku budget adalah kaunter pembayaran, store for paragliding equipment and gear ke pape jelah yang menunjukkan tempat tu centre for paragliding kan.. tapi nan hado. So cerita dia cenggini kalau korang nak try, kena g sana jumpa orang yang offer service bawak korang glide or google pun buleh..



Instructor saya :)

Berterbangan :)
Dalam excited nak try, nervous gila masa mula-mula nak take off.. sedar-sedar je kaki dah tak jejak tanah. Perasaan yang sukar nak digambarkan.. It's good that aku tak ada masalah dengan ketinggian.. Kalau korang nak pergi, make sure hari yang korang pergi tu cuacanya sangat elok dan panas. Factor angin juga penting so jangan pergi masa musim hujan eh.. Instructor aku ckp, hari yang aku naik ni cuaca sgt bagus sebab angin sepoi2 bahasa.. lembut je hembusannya.. kalau aku datang hari sabtu, cuaca cantik jugak, cerah dan berangin.. tapi, angin kuat sangat, so ramai yang mabuk and siap muntah lagi dari atas.. sian dia.. sape lah yang malang tu kan.. Kalau masa aku pergi ni, angin sepoi2 pun aku dah rasa pening2 kat atas, ntah canne lah kalau angin kuatkan.. 









 Motif aku tangkap gambar kasut? Katanye nanti orang terpercaya aku try paragliding nih..So korang pun jangan lupa tangkap gambar kasut jugak tau.. kikiki..


With Alex. Come straight from Thailand semata-mata nak glide kat Bukit Jugra nih.. Btw dia pun Paragliding instructor.

Berjaya mendarat. Yeay!!
Seriously, it's worth trying. You guys should try too. Untuk paragliding dengan abang ni, just rm150 for sekali naik jer. Sebab tu faktor cuaca penting kalau korang nak naik.. Sebab.. kalau cuaca elok, korang leh terbang lama2 kat atas tu.. mcm aku dpt jugak lah dlm sengah jam..tu pun abang tu tanye, nak turun dah ke?. Aku pun cakap nak sbb rasa lama lak kat atas tu.. pening-pening lalat dah.. Abang tu kata, kalau nasib tak baik.. elok take off jer terus landing.. rugi kan.. Lagi satu, kalau korang nak g tak yah la nak pakai sporty sgt mcm aku tu -_-".. pakai jeans pun buleh dan kasut or sandal yang sesuai.. ni dia punye pasal la ni kata pakai track suit pun buleh.. sekali dia pakai jean short jer.. hangin betul aku.. Blerghh..

Otw balik, kat bandar banting tu aku singgah kat kedai snack. Walaupun tak ada kene mengenakan tapi tetibe nak promote kedai kakak tu pulak.. ahaha.. kalau korang nak borong biskut or kopok buat makan kudap2an.. singgah lah ye.. murah pun murah.. Tapi aku tak ingat lak kedai dia ape nama.. Yang aku ingat wording SNACK jer.. hehe..

Selamat bergliding :)

Assalammualaikum..

2 comments:

Followers

Busuk!