Wednesday 16 September 2015

Persiapan bertunang

Share it Please
Homakeh.. entry hakak kemain kan.. dah nak bertunang ko?? kekeke.. In Sha Allah.. aku plan ngan Fahmi sebelum hujung tahun ini.. Harap dipermudahkan la segalanya.. Aminnn.. Jadinya sejak berura-ura nak bertunang ni, aku pun merajinkan diri melayari internet mencari tips-tips berguna kepada bakal-bakal yang nak bertunang ni.. aku dah siap buat budget dan checklist.. bila kira-kira 1k jugak la.. sobsss T T.. Mende la yang sampai 1k sangat tu kan?? ni aku listkan roughly je apa yang perlu untuk majlis pertunangan.. untuk aku, aku nak simple dan jimat je.. makanya semuanya aku akan cuba cut cost kakakaka.. mintak maap la hakak pengangur terhormat pastu tak reti menyimpan pulak tu.. kalau sekarang baru nak menyosal, xda guno eh.. sobb.. sobb..

List persediaan pertunangan

  • Tarikh, masa dan tempat - Perkara first sekali yang perlu dibincangkan.. agak-agak bila nak datang tu.. pastu confirmkan rumah kat mano.. jangan salah pinang anak orang sudah kakaka.. Bak kata Fahmi.. nanti bagi gambar, mana tau tersalah pinang.. cisss.. how  dare you!!..ni kes aku tak kasi dia datang pergi umah sekali.. 

  • Ahli rombongan dan jemputan - Confirmkan berapa ahli rombongan yang akan datang. Ni penting ni sebab korang nak buat budget untuk jamuan nanti. Samada nak masak sendiri or ambil catering. Macam aku kena ambil catering la gayanya. Dok umah flat, mano la nak muek buat jamuan makan dalam rumah kan.. kena la pasang khemah kat bawah.. pastu nak tambah lagi jemputan kawan rapat dan jiran-jiran lagi.. Yang ni ikutlah budget korang.. kalau aku, mungkin aku peruntukkan RM500 kat sini.. tapi macam tak cukup je..sewa khemah meja dan kerusi lagi, ambil catering lagi.. *jeling peti besi.. tapi aku fikir kalau ada benda yang boleh tambah sendiri tambah sendiri macam kuih muih ke kan.. ada aku baca blog diorang ambil catering, tapi air sediakan sendiri.. contoh korang nak cut cost.. kedek sangatkan semua nak cut cost.. ada hakak kesah.. blerghhh... 
  • Tukang bincang - Tukang bincang? aku tak reti nak cakap apa ahaha.. biasa wakil dari pihak lelaki dan wakil dari pihak perempuan la yang akan bincangkan soal pertunangan ni.. contohnya nak bertunang berapa lama, hantaran dan mas kahwin berapa.. biasanya orang tua yang akan handlekan perkara ni kan.. so nanti bincang dengan family masing-masing ya.. kalau aku macam mana la gamaknya.. hmmm..
  • Barang hantaran - Yang ni bincang dengan bakal korang nak berapa.. biasa orang buat 5-7, tapi aku buat 3-5 je kot.. aku dah cakap kat Fahmi tak nak banyak-banyak.. hakak nak jimatkan kekeke.. tapikan.. korang kena prepare jugak.. selalu apa yang berlaku takkan sama seperti yang dirancang.. kang ada je yang menambah-nambah.. so korang prepare jelah kuih-kuih  or coklat or gula ke or pape je la yang boleh ditambah dikala emergency. Budget barang hantaran aku ni RM300 sebab aku kena beli durang hantaran and barang hiasan dan juga barang hantaran.
  • Pelamin - Orang sekarang memang pesen pasang pelaminkan time bertunang.. since rumah aku kecik dan takda ruang.. nanti rombongan datang pun dah penuh ruang tamu.. jadinya, sarung cincin kat bilik je la. Since nak sarung cincin kat bilik, nak kena deco-deco sikit bilik tu.. Aku plan nak cat bilik sebab cat tu dah 10 tahun teheeee :D .. so selayaknya ditukarkan.. kang terkejut lak bakal mak mertua aku masuk bilik tengok kuning-kuning berjelagakan kakaka.. pastu budget nak beli extra bantal and cadar katil.. agak-agak berapa budget ni? RM300-RM400? uihh macam dah terlebih budget jer ni.. sobbs..
  • Baju tunang - Yang ni yang aku pening fikir.. mesti budget dalam RM200 jugakkan? aku dalam dilema sebab nak beli kain baru or buat je pakai kain pasang yang sedia ada. Untuk jahit maybe aku boleh mintak tolong cousin aku jahitkan.. fikir ni pun dah pening, belum fikir lagi tema and design nak buat.. uihhhh.. pening.. 
  • Make up - Ok make up pulak.. sekarang ni MUA semua harga range dalam RM200-300.. cerita kat Fahmi dia cakap make up sendiri je.. kalau tak reti buat simple-simple je.. aku pun fikir macam tu.. so menggigihkan diri jugak la bukak youtube nak belajar make up.. dan sekali lagi hakak pening.. apa benda la tepek kat muka banyak sangat.. foudation? bb cream? concealer? primer? mende? ihhhh.. *hakak pusinggg
  • Door gift - perlu ke? perlu ke? ikut korang la.. kalau ada budget lebih buatlah.. kalau takda, memandailah dengan jamuankan.. aku tak nak bertambah-tambah pening so door gift ni aku tak buat.. 
  • Photographer/Videographer - yang ni pun ikut korang la.. aku tangkap selfie je dengan handphone sendiri.. pastu edit masuk Instagram kakakaka... 

Ok.. so far ni yang aku terfikir and apa yang aku baca masa blogwalking.. actual nanti tak tau la macam mana kan.. untuk awak-awak yang bakal melangsungkan majlis pertunangan tu good luck ok.. Semoga segalanya berjalan dengan lancar.. Aminnnn..

Till next entry..

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Photographer tu, nanti saya snap pic awak bertunang yer..f.o.c...kang semua masuk gambar selfie je kt ig..jenuh la hadap muka awak jer haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahahaha.. Mohon la tolong amekkan yunk.. xdalah over sgt nampak nanti kekeke

      Delete

Followers

Busuk!