Wednesday 1 May 2013

1 May 2013 : Once upon a Time

Share it Please
First of all, aku nak ucapkan 'Selamat Hari Pekerja' kepada rakyat Malaysia!!.. Bila cerita ttg hari pekerja ni, teringat kenangan aku begelar sebagai seorang pekerja.. Aku rasa aku memang tak ada pengalaman kerja betul-betul.. semua half way.. maksudnya disini, aku tak pernah kerja untuk jangka masa yang lama, 2 ke 3 tahun macam tu.. aku masih ingat lagi...

Suatu masa dahulu..... Once upon a time....

Habis jer SPM, aku terus kerja sebagai promoter kat Warta Superstore.. sungguh aku ckp, habis SPM, cita-cita aku nak jadi cashier berjaya.. aku pernah ceritakan before ni.. hee.. Tapi aku pelik, aku tak pernah berjaya jadi cashier.. kalau aku kerja part time, aku mesti akan jadi promoter.. padahal kan, aku ni bukannya pandai communicate ngan orang pun.. sekali pun aku tak penah pegang cash machine tu tau.. agaknya mmg tak berjodoh kot aku dengan pekerjaan sebagai cashier..sobbss..

Next.. aku kerja promoter kat Warta tu tak lama sbb pastu aku sambung form 6.. aku ni jenis ikut flow jer.. apa yang aku dapat time tu, aku ikut jer.. padahal, sambung belajar tak pernah jadi agenda dalam hidup aku.. maybe aku bukan datang dari keluarga yang educated, so education bukan satu kepentingan.. Mak ngan ayah aku tak pernah tekankan aku or paksa aku untuk belajar or score dengan cemerlang dlm pelajaran..Hye.. it's not a bad thing okey.. sekurang-kurangnya aku tak rasa tertekan.. aku sgt enjoy dengan life aku masa sekolah.. ok..ok.. dah lari cerita..

Nak dekat setahun jgk la aku msk form 6, then tetibe aku dpt tawaran smbg diploma kat UiTM.. kat sarawak pulak tu.. aku tau mak aku berat hati nak lepaskan aku pergi sbb jauh kan.. anak mak aku dah la 2 org jer.. aku jer lak tu sorang perempuan.. tapi mak aku bagi pergi jugak sbb aku nak pergi.. kan aku kata aku ni follow the flow jer.. masa ni aku masih belum ada impian dalam hidup and belum merangka masa depan..

So sepanjang aku buat diploma, aku selalu balik time cuti sem or raya or mid sem jer lah.. tiket belon mok balit semenanjung mahal oi.. xkan la mala jak mok balit nak.. abes ptptn mek lak.. wuwuwu.. sepanjang aku cuti sem time diploma dulu, sekali jer aku pernah kerja part time as a promoter kat Vincci, Sogo.. see.. promoter lagi.. 

Ok, lepas tu aku smbg degree pulak.. Tau reason kenapa aku smbg degree? sebabnya aku belum rasa sedia lagi nak melangkah ke alam pekerjaan.. so disebabkan itu, aku pun smbg degree.. sama jgk aku smbg degree kat UiTM.. masa smbg degree aku tak da buat kerja part time memana.. Busy sikit time degree dulu and campur malas.. hehehe..

Dah habis degree.. lagi sekali aku rasa macam masih belum bersedia nak kerja.. so aku pun decide sambung master pulak.. boleh mcm tu? huuu... so masa aku tgah buat master ni la aku kerja as a promoter kat Sarakids. Reason dia, bosan duduk rumah and nak cari duit lebih.. since aku amek master by coursework, aku banyak masa lapang pada waktu siang.. and alhamdulillah jgk la, kak Farah sgt memahami so kitorang tak da tekanan pun masa wat kerja part time ni.. kira tak ganggu masa belajar la.. Dengan Sarakids, aku kerja lama.. setahun lebih la.. masa ni la aku mengasah bakat berkomunikasi dengan orang.. Serious ckp.. dulu-dulu aku pemalu orgnye.. dulu la kan.. sekang ada jgk la.. sikit..hee.. so disebabkan sifat pemalu aku tu, aku dilabelkan sebagai sombong.. cetttt... Bila aku kerja dengan Sarakids, aku mula merancang masa depan aku.. apa yang aku nak buat.. apa yang aku nak achieve dalam masa 5 dan 10 tahun akan datang.. aku dah ada perancangan.. insyaAllah kalau Allah swt permudahkan.. aku akan cuba sedaya upaya usahakan..



Antara pengalaman berharga aku kerja ngan Sarakids.. buat presentation depan orang korea -_-''.. nebes oi.. padahal aku speaking sepatah pun dia tak paham.. huhuhu..

Ok sambung balik.. Bila aku habis master, nak tak nak kena lah kerja kan.. takkan nak smbg PhD pulak.. ko gila?!!! katanya... So lepas habis master, aku dapat kerja as Project Engineer dengan developer..  Well, bila jadi engineer dgn developer, the scope of work completely different compare to PE working with contractor.. Boss katanya..Aku lebih bnyk dok kat office tapi aku tak suka dok office.. aku lebih suka pergi site.. .kena pulak site aku tu 5 minit jer dari aku nya technical office.. tak yah suh boss halau aku pergi, awal-awal lagi aku dah cabut pergi.. sampai pernah satu hari, boss panggil aku balik office duduk jer kat office.. leh lak camtu eh boss.. huuuu~~.. ala.. aku tau boss aku tu mesti malas nak menjawab dengan big boss aku kan.. tau sgt dah.. Kerja as PE ni aku sempat merasa 8 bulan mcm tu jugak la.. sbb lepas tu aku........ wuwuwuwuwu...


 Para engineer kami.. aku sorang jer gugurl.. so paling gedik okeyh.. ahaha..



Itu jerlah ceritanya.. kalau kira pakai jari.. total pengalaman bekerja aku roughly 3 tahun jer.. sikitkan dengan angka umur aku sekarang.. kekadang jeles jugak tengok kengkawan yang dah bekerja, yang bulan-bulan ada monthly income.. huhuhu... tapi aku yakin, perancangan Dia untuk aku lebih baik.. so ul, fighting!!

okey nak sambung main candy crush.. mintak nyawaaaa!!

Assalammualaikum..

2 comments:

  1. warta ktne ek?bangi ke?pnh keje kat warta bangi dulu.wuwuwuwu tu pe?bunyi angin ke..hehe..

    ReplyDelete
  2. kat selayang dulu.. ahahaha.. wuwuwu pesen nangis acah-acah.. hehe...

    ReplyDelete

Followers

Busuk!