Sunday 14 April 2013

Pulau Kukup National Park, Johor

Share it Please

Hari minggu kali ni, ke Pulau Kukup  Johor National Park kita.. Dekat je dengan Tanjung Piai. Kalau ke Tanjung Piai National Park, kita akan ambil simpang ke kiri, tapi kalau nak ke Pulau Kukup National Park, straight jer sampai masuk ke dalam pekan dia.. Berbeza dengan Tanjung Piai, Pulau Kukup National Park ni nak pergi kena naik boat.. Direction nak pergi ke sini sama dengan je macam nak pergi ke Tanjung Piai.. kalau tak tau leh refer sini (Tanjung Piai)

Maklumat yang korang perlu tahu nak pergi sini:

Tambang boat: Rm 5 untuk pergi balik.. siap ada lawatan sambil belajar kau.. 
Entrance Fee: Rm 5
Operation Hour: 8.00 am - 5 pm. 4.30 pm last entry katanye.. tapi kitorang sampai nak kul 5, dia bagi jugak masuk :)




Perkampung di Pulau Kukup

Sangkar ikan


Jambatan gantung




Banyak monyet kat sini.. masa kitorang nak balik, tetibe sekumpulan monyet datang kat kitorang and semuanya aim kat aku pulak tu.. semua pakat tengok beg yang aku pegang.. Dah la dengan bunyi berdesir nya macam bagi isyarat kat kawan dia.. aku dah statik kat situ.. nasib la ada couple chinese ni lalu, cepat-cepat kitorang follow dari belakang.. Terima kasih Allah monyet tu tak buat pape pun.. so korang yang nak datang, jgn bwk beg plastik sbb itu akan menarik perhatian diaorang.. and jangan juga bawa makanan yer.. Bahayo.. leh menjejaskan keselamatan sejahat.. ingat tuuuu~~

Lepas habis jalan-jalan kat dalam taman tu, otw balik.. uncle boat tu bawak kitorang berenti kat rumah sangkar ni..

Memula terfikir la jugak ape motif dia bawak kitaorang kat sini kan.. rupa-rupanya ada briefing sikit pasal hidupan yang ada kat sini.. contoh macam belangkas and ikan yu kat bawah ni.. not much la tapi at least adalah kelainan sikit lawatan kali ni kan.. kagum sebenarnya dengar budak ni cakap cina.. aku syak majoriti melayu kat sini boleh cakap cina sebab sini kawasan orang cina and masa aku curi-curi dengar perbualan budak ni dengan satu couple chinese ni, aku dpt tangkap yang dia ni mix melayu dan cina.. aku syak gitu la kan.. wallahualam.. 






Done with our lawatan hujung minggu ni.. Next ape pulak eh... hurmmmm~~~ *garu tapak kaki*

Assalammualaikum..

1 comment:

  1. pulau kukup belah mana ye? negeri johor saya x habis explore lg ni..huhu

    ReplyDelete

Followers

Busuk!